Het gaat niet goed met de markt voor Amerikaanse autoleningen. Die worden als pakketjes op grote schaal aan beleggers verkocht, maar het aantal wanbetalingen loopt op.
Amerikanen die zich nauwelijks een lening voor de eigen woning konden veroorloven, konden in het eerste decennium van deze eeuw opvallend makkelijk een hypotheek krijgen. Voorafgaand aan de kredietcrisis van 2008 werden zulke ‘subprime’-leningen op grote schaal gebundeld in pakketjes en aan beleggers verkocht.
De subprime-hypotheken waren vaak onderdeel van een belegging waarin ook goede leningen zaten, zodat de beleggingspakketjes per saldo als degelijk konden worden aangeprezen. Maar toen de wanbetaling op subprime-leningen opliep, leidde dit uiteindelijk tot een grote vertrouwenscrisis in de financiële wereld.
Lage rente
Om de kredietcrisis te beteugelen hebben centrale banken massaal de geldkraan opengezet ter ondersteuning van financiële markten. Dat goedkope geld heeft rentes in de Verenigde Staten en Europa omlaag geduwd.
Op de Amerikaanse markt voor autoleningen heeft de lage rente geleid tot een forse groei van het aantal verstrekte leningen. Maar met het betaalgedrag van schuldenaren gaat het gestaag achteruit, signaleert zakenkrant The Wall Street Journal.
Uit gegevens van de Amerikaanse banktoezichthouder FDIC blijkt dat de omvang van het aantal autoleningen met betalingsachterstanden van 30 tot 89 dagen is opgelopen van 5 miljard dollar in 2011 tot bijna 7,5 miljard dollar in 2015.
Dit bedrag van iets minder dan 7,5 miljard dollar komt neer op 1,82 procent van de totale waarde van autoleningen die in de boeken van banken staan. Het gaat om hoogste percentage in vier jaar tijd.
Banken en beleggers
Autoleningen die banken zelf in de boeken hebben staan, zijn doorgaans van de hoogste kwaliteit. Minder solide autoleningen die via niet-bancaire instellingen zijn verstrekt, worden in de Verenigde Staten vaak als gebundelde pakketjes aan beleggers verkocht.
Amerikaanse banken hadden eind 2015 voor 384 miljard dollar aan autoleningen in de boeken staan, terwijl huishoudens in totaal voor ruim 1.000 miljard dollar aan autoleningen hebben opgenomen, aldus de WSJ.
Kredietbureau Fitch signaleerde afgelopen week dat wanbetalingen van meer dan 60 dagen op beleggingen met subprime-autoleningen als onderpand, in januari zijn gestegen naar bijna 5 procent. Dat is het hoogste niveau sinds september 2009.
De omvang van de wanbetalingen op Amerikaanse autoleningen is voor het bancaire systeem als geheel nog te overzien, zo concludeert de WSJ. Maar het is niet uitgesloten dat partijen die zwaar in autoleningen hebben belegd, een ruig ritje voor de boeg hebben.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl